Saltar a continguts

Amics del Taitxi Ponent Naix

Navegació

 
 
 

Menú principal

Caràcters xinesos

Imatge de complement
Rěn (忍) (PACIENCIA)

 

Els conceptes de tolerància, paciència, autodomini semblen estar extingint-se en aquests temps moderns, tots sabem que fan falta, però ningú sap com posar-los en pràctica.

  Sabem que hem de ser perseverants, tolerants i pacients, per suportar les penalitats de la vida i satisfer els nostres desitjos. Des de nois nostres pares ens deien 'la vida no és color de roses', però després preferim anestesiar la nostra consciència amb publicitat que promet el contrari.  Portats per aquesta gran corrent d'il • lusió desenvolupem sentiments com orgull, mandra, supèrbia, competència, impaciència, vanitat, gelosia, enveja, tots incompatibles amb la tolerància i ens fan no saber com practicar-la. Des de temps antics, ser capaç de toleerar i perservar, ha estat considerat una virtut en la cultura tradicional xinesa.

  En xinès, tolerància, paciència, resistència, sacrifici, autodomini, pot ser tot abastat en un sol caràcter  Rěn.  En la seva part superior s'aprecia el caràcter que simbolitza un ganivet  i baix es troba el caràcter que simbolitza el cor ; per donar-li totalitat al concepte, presenta un petit pinzellat del costat superior esquerre que representa una llàgrima.  Aquests ideogrames projecten junts en la definició de   Rěn, la imatge del dolorós i sofert que és practicar-lo, justament com un ganivet tallant el cor.

   Extremadament important és practicar  per el progrés personal, l'harmonia familiar i fins social. Però és difícil que la majoria desisteix en practicar-la. ¿Qina és la clau?

   El confucianisme posa èmfasi en la santedat interna, el daoísme a protegir la gentilesa i el budisme parla sobre la compassió. Les tres principals escoles de pensament xinès porten en la seva connotació interna la idea de  Rěn.

Hi ha moltes descripcions de Rěn en el confucianisme xinès. En una conversa amb els seus deixebles Confuci els va dir, "Les dents són fàcils de trencar perquè són rígids, la llengua es protegeix fàcilment perquè és flexible. Sent gentil segurament se superarà a la rigidesa i el feble podria també conquerir els forts. Si t'agrada confrontar, inevitablement seràs danyat; cegament presumint superioritat, segurament seràs destruït." L'actitud fonamental en fer alguna cosa és practicar  Rěn.

També va dir:"¿No és massa confús oblidar-se d'un mateix i els seus familiars per només un instant d'enuig? Els cavallers no competeixen. Si no es pot tolerar les coses trivials, el nostre principal pla es veurà arruïnat".

El daosíme ha deixat moltes paraules sobre  Rěn. "Per perdonar, perdonar i perdonar, molts desastres desapareixeran tots en un instant. Per tolerar, tolerar i tolerar, no tindrà cap creditor, ni enemic". El daoísme ensenya "Suporta el que és difícil de suportar i segueix a aquells que incessament fan un fervent esforç per sostenir-se sobre els seus propis peus. La tolerància per si mateixa pot fer desaparèixer el dolent, la reflexió sobre un mateix, podrà mantenir els problemes allunyats".

  En Zuo Zhuan un clàssic de la literatura xinesa diu, "Sense estar desitjós de tolerar fins i tot en enfrontar la humiliació, et sentiràs avergonyit la resta de la teva vida?", El llibre també registra que Zhi Bo va dir a Zhao Meng, "Tu no tens coratge, com pots ser anomenat Zi (home savi i virtuós)?  Zhao Meng respondre, "Perquè puc ressistir.  Et pots riure de mi, però quin mal pot causar això? "

Finalment Lao Zi, fundador del daoísme, va dir: "La benevolència més elevada és com l'aigua, beneficia tothom sense competir.  Aquells que s'assimilen als principis del cel no competeixen amb altres però guanyen naturalment.  Sense dir molt, són bons en abordar totes les circumstàncies ".

  En les escriptures budistes també es troben exemples de   Rěn.  Ensenyen a no tornar el cop quan s'és colpejat ja no tornar la injúria quan s'és injuriat.  El Buda Sakyamuni va dir: "M'he il • luminat a l'essència de la no competència, la qual pot considerar-se com a número u en importància al món.  Entre les sis vies de la salvació i els deu mètodes de cultivación, ser tolerant és el principal ". 

 El budisme diu que fins i tot per obtenir una aparença bella i un rostre clar i just, el comportament i els modals de la persona primer han de millorar, i això només es pot obtenir després de practicar   Rěn.

 Totes les escoles ens mostren l'estreta relació que té la tolerància amb el perdó i la compassió.  Hi ha un vell proverbi xinès que diu: "Ser misericordiós no és ser tonto, un ximple no vol perdonar". 

 Si fem un pas enrere en enfrontar amb un conflicte, i fem servir amb compassió la situació, trobarem un oceà ampli i sense límits, la situació canviarà completament. Només per ser tolerant pot un arribar als èxits i només sabent perdonar, pot un tenir.   

Annex: Caràcters  (doc 38.50KB)